In november geeft Instagram enkele influencers toegang tot nieuwe functionaliteiten waarmee ze mediakits binnen de app kunnen bouwen. He applicatie gaat ‘creator portfolios’ heten.

Creator portfolios zijn onderdeel van een breder aanbod aan functionaliteiten in de creator marketplace van het platform. Deze zijn momenteel alleen beschikbaar voor geselecteerde influencers binnen de VS. De creator marketplace is de ruimte in de app waar merken influencers kunnen ontdekken en berichten kunnen sturen over betaalde partnerschappen en gesponsorde content.

Instagram bevestigde in september aan Insider dat het een tool testte om mediakits te maken. Deze werd eerder dit jaar gespot door Alessandro Paluzzi, een ontwikkelaar van mobiele apps. Nu heeft het sociale platform officieel aangekondigd dat de tool in november wordt uitgerold. Op dat moment worden er ook andere uitbreidingen geïntroduceerd in de creator marketplace.

Mediakits zijn een fundamentele tool geworden voor influencer marketing. Creators gebruiken ze om hun waarde aan merken kenbaar te maken. Gewoonlijk fungeren deze kits als een soort cv voor influencers. Ze bevatten bijvoorbeeld datapunten en eerdere samenwerkingsverbanden met merken op verschillende platforms. Andere sociale platforms spelen ook op deze ontwikkeling in. Zo introduceerde YouTube in januari zijn eigen mediakit-tool.

"Elke professionele Instagram-influencer heeft een mediakit", vertelde hoogleraar digitale media Lia Haberman onlangs aan Insider. "Een mediakit is echt belangrijk voor de relatie tussen het merk en de creator. dus het feit dat mediakits nu een onderdeel zijn van de creator marketplace, is heel logisch."

De creator portfolios-tool is een van de vele veranderingen die Instagram gaat doorvoeren om de mogelijkheden voor influencer marketing uit te breiden.

Hier is een kort overzicht van de veranderingen die eraan komen:

  • Influencers kunnen binnenkort binnen de Instagram-app mediakits maken via een nieuwe tool genaamd "creator portfolios."
  • Instagram voegt tools toe waarmee sponsormogelijkheden beter zichtbaar worden op de creator marketplace.
  • Creators zullen unieke codes kunnen delen met merken. Daarmee kan een merk gemakkelijk content boosten als advertentie op Instagram.

Instagram zet meer in op zijn creator marketplace

Samen met de mediakit-update hoopt Instagram de vindbaarheid op zijn creator marketplace te verbeteren met "projecten". Dat begrip gebruikt Instagram voor sponsorcampagnes.

"Creators kunnen binnenkort projecten ontdekken waarvoor ze in aanmerking komen. Vervolgens kunnen ze merken laten weten dat ze geïnteresseerd zijn", aldus Meta in een verklaring. "Naast het beter vindbaar maken van projecten, kunnen merken nu meerdere creators tegelijk berichten via een speciale inbox voor partnershipberichten."

Merken en creators zullen nog steeds de betaling buiten het platform moeten regelen. Maar het lijkt erop dat Instagram ook hiervoor met een oplossing gaat komen, want het zegt hier in de komende maanden meer nieuws over te hebben.

Instagrams Creator Marketplace
Instagrams Creator Marketplace
Instagram

Tot nu toe was het nog vrij rustig op de creator marketplace van Instagram. Dat blijkt uit gesprekken met verschillende influencers. Insider sprak met een dozijn creators met toegang tot de functie, en slechts één zei dat de marktplaats succesvol bleek voor het sluiten van een nieuwe deal.

"Ik hoop eerlijk gezegd dat ik meer deals kan sluiten via Instagram omdat het zo vlekkeloos verliep", zei Najm Loyd, de creator die een deal had gesloten via de marktplaats van Instagram.

De nieuwe update van de Instagram-app zal ook het proces van 'whitelisting content' stroomlijnen. Dat is wanneer een merk een post van een creator inzet als een advertentie in de app. Creators kunnen binnenkort partners die vaker van hun content gebruik maken, een code sturen om content van de creator in te zetten als advertentie.

Nu platforms meer investeren in social shopping, is het logisch dat Instagram meer betrokken wil raken bij merkpartnerschappen.

Instagram experimenteerde eerder al met affiliate marketing met een native-to-Instagram-programma. Maar na een jaar testen stopte het programma in augustus. Instagram liet destijds weten dat het deze functionaliteiten zou verplaatsen naar zijn creator marketplace.

LEES OOK: Instagram wilde meer op TikTok lijken, maar krabbelt terug na golf van kritiek